Når du analyserer en video i en markedsførings- og kommunikationskontekst, er der flere nøgleelementer, du skal være opmærksom på. Først og fremmest skal du se på, hvem målgruppen for videoen er. Hvem forsøger videoen at nå? Hvad er aldersgruppen, interesserne, erhvervet osv.?
Dernæst skal du se på budskabet i videoen. Hvad forsøger videoen at formidle? Er det at sælge et produkt, opbygge brandbevidsthed, informere om en tjeneste, eller noget helt andet?
Se også på, hvordan videoen formidler sit budskab. Bruger den humor, følelser, fakta, historiefortælling eller noget andet? Hvordan passer dette til målgruppen og budskabet?
Endelig skal du se på, hvordan videoen passer ind i en større markedsføringsstrategi. Er det en del af en serie? Er det en engangs ting? Hvordan er det forbundet med brandets andre markedsførings- og kommunikationsindsatser?
Ved at stille disse spørgsmål kan du begynde at forstå, hvordan videoen fungerer som et markedsførings- og kommunikationsværktøj.